דילוג לתוכן הראשי

איך משחק שלי שוחק ע"י 20,000 שחקנים שונים מרחבי העולם בתוך שבוע

נכון, הכותרת הזאת מפתיעה גם אותי בכל פעם שאני מסתכל עליה. אני לא רגיל לזה והאמת היא שמעטים האנשים שמפתחים משחק עצמאי שזוכה לכמות כזאת של שחקנים, אז אני מרגיש שהתמזל מזלי.
אבל כשחברה כמו פייסבוק מחליטה להיכנס לתחום המשחקים המידיים (Instant Games) ההזדמנויות נפתחות!
ב-2016 פייסבוק הקימה את הפלטפורמה החדשה לפרסום משחקי קז'ואל קטנים ופשוטים בתוך המסנג'ר שלה. קומץ נבחר של מפתחי משחקים פיתח במשך שנתיים כ-200 משחקים שיצרו בסיס התחלתי לפלטפורמה לקראת פתיחתה לכלל המפתחים.


 במרץ 2018 - לפני כחודשיים - נפתחה האפשרות לכל אחד לפתח משחקים ולפרסם אותם בפלטפורמה. במקביל (לשמחתי הרבה) המפתחים של התוכנה Construct 3, שבה אני משתמש המון (ואף מלמד אחרים) פיתחו תוסף המאפשר פיתוח משחק לפלטפורמת Instant Games. מספר ימים לאחר מכן אני והמעצב המוכשר אבי יופה קפצנו על ההזדמנות (לאחר שצברנו קצת נסיון בעבודה משותפת על כמה משחקים בקונסטרקט) והחלטנו ללכת על זה.


ההחלטה היתה להשתמש במשחק שכבר בנינו (נמצא בגוגל-פליי וגם קוד המקור שלו נמכר ב-Code Canyon) ולהתאים אותו לפלטפורמה החדשה.
תוך מספר שבועות המשחק קיבל שדרוג של טבלת שיאים (של שחקני פייסבוק ששיחקו במשחק) והוטמע בפלטפורמה. כמה שבועות לאחר מכן הוא אושר לפרסום ע"י פייסבוק (התהליכים עדיין ארוכים מדי ולא ידידותיים בלשון המעטה) ועלה לאוויר.


למה שקרה אח"כ לא היינו מוכנים בכלל. מאחר ובפלטפורמה יש עדיין יחסית מעט מאד משחקים (כמה מאות, לעומת כמה מליונים בחנויות של אפל וגוגל למשל) ומאחר ומשחקים חדשים מופיעים מיד בראש הרשימה, קל מאד להתבלט ולקבל תנועת שחקנים מידית. ביום הראשון שיחקו במשחק כ-10,000 אנשים שונים!! מאז המספרים ירדו בהדרגה ונכון לכתיבת שורות אלה - אנחנו נמצאים כשבוע אחרי העליה לאוויר - משחקים במשחק כ-1000 איש ליום. סה"כ עד כה שיחקו למעלה מ-20,000 איש כאמור.
כמובן שמיד כשהכריזו מפתחי Construct שהוסיפו את האפשרות לפרסם מודעות פרסומת במשחקי Instant Gamees התחלתי מיד לחקור איך עושים זאת והסתבר לי שזו לא משימה פשוטה, בעיקר עקב חוסר בהירות בחומרי העזר של פייסבוק וגם כי מדובר במערכת חדשה שאין לגביה בינתיים המון מידע ברשת. המודעה עדיין לא פורסמה, אבל ברגע שנצליח להעלות אותה, ללא ספק נדאג לשדרג עוד את המשחק ולנסות להעלות את אחוזי ה-retention שלו (שזה עקב אכילס של הפלטפורמה הזאת: משחק שהפסיק להיות חדש יורד מראש הרשימה ואז כדי להגיע אליו צריך לחפש אותו. מאחר והוא לא מותקן במכשיר אין שום אייקון שיזכיר לשחקן לשחק במשחק הזה ולכן אחוזי החזרה למשחק נמוכים יחסית)


בקיצור ההרפתקאה הזאת בוודאי תמשיך להתפתח ויהיה מעניין.
אשמח לקבל תגובות\שאלות ולעדכן כשיהיה חדש.

אה, ואתם מוזמנים לשחק במשחק >> בלחיצה כאן <<

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

איך לבנות משחק HTML5 ב-Phaser עם Typescript - חלק 2

קבלו את החלק השני בסדרה - איך בונים משחק HTML5 ב-Phaser עם Typescript. בחלק הראשון בניתי את ה-HTML וה-CSS והורדתי את קבצי פייזר. הפעם אני בונה את ה-class הראשי של המשחק ומאתחל אותו. תהנו! לחץ כאן על מנת להוריד את קוד המקור הסופי הלינק להדרכה החינמית:  http://www.codactive.com

כלים לפיתוח משחקים בלי ידע בתכנות

מאחר ויש לי די הרבה נסיון בהדרכת תכנות למתחילים (ובפרט בתחום פיתוח משחקים) אני מתעניין כל הזמן בכלים טובים עם ערך מוסף גם לפיתוח משחקים מהיר וגם ללמידה של תכנות על הדרך. לאחרונה החלטתי לפתוח קורס\חוג מקומי לנוער שילמד פיתוח משחקים לחסרי נסיון, או בעלי נסיון בסיסי בתכנות וזה הוביל אותי לבדוק באופן יותר מעמיק אילו כלים קיימים כרגע שעשויים לתמוך בקורס כזה. אחד הקריטריונים החשובים לדעתי בבחינת כלים כאלה היא עד כמה אפשרי ונוח ליצור באמצעותם משחקי HTML5 שאפשר בקלות לפרסם באתר עצמאי, או באתרי מפיצים, כי לשם אני מאמין שהתעשיה הולכת. לכן, קודם כל הלכתי וחיפשתי רשימת השוואה למנועי משחק שמאפשרים ליצור משחקי HTML5 והגעתי לרשימה הזאת. אפשר לראות כאן גם frameworks כמו Phaser, שמאפשרות בניית משחק ע"י תכנות בלבד וגם כלים כמו Construct 2 שלא מצריכות ידע בתכנות בכלל ונותנות ממשק גרפי עם אפשרויות בחירה והזנת פרמטרים מסוגים שונים על מנת להגיע לאותן תוצאות. מנסיוני יש 2 אסכולות של מפתחים: 1. כאלה שבאו מרקע של תכנות פרופר (מדעי המחשב) - מעדיפים לתכנת הכל באמצעות עורכי קוד למיניהם

קונסטרקט 3 - הכלי הכי אפקטיבי שאני מכיר לפיתוח משחקים קטנים-בינוניים

את הפוסט הקודם (על Stencyl) כתבתי לפני כמעט שנה ומאז עברתי לעבוד עם Construct 3 שפתר לי 2 בעיות משמעותיות: רספונסיביות וזמן להגיע לתוצאה. בנוסף, יש לקונסטרקט המון מדריכים באינטרנט, קהילת משתמשים גדולה ופעילה ועדכונים שוטפים בתדירות מרשימה. מהר מאד התחלתי לפתח משחקים בקונסטרקט וזה פשוט כיף גדול להבין שבמקום להשקיע כמה שבועות בכתיבת קוד אפשר להגיע לאותה תוצאה בכמה ימים בלי לכתוב שום קוד ורק להתרכז ביצירה עצמה. האמת היא שכל כך התלהבתי מהפשטות שבתוכנה, שהחלטתי לפתוח קורס לפיתוח משחקים בקונסטרקט והיום אני מעביר הדרכות פיזית ב-2 כיתות לתלמידים שהצטרפו לקורס שמתקיים בגדרה. במקביל אני ממשיך לפתח משחקים בקונסטרקט בשעות הפנאי ונהנה מכל רגע. בשלב הבא אני מתכנן לפתוח קורס אינטרנטי בקונסטרקט, כך שכל אחד שרוצה יוכל לפתח משחקים, אבל בינתיים עד שזה יקרה, אני רוצה לפרסם הדרכות קצרות מדי פעם שיתנו לכם טעימה מתוך החוויה של פיתוח בקונסטרקט. בהדרכה  הזאת אציג בקצרה את התוכנה - איך מגיעים אליה ומתחילים לעבוד איתה. בהדרכות הבאות אציג דוגמאות קצרות של עבודה עם התוכנה כחלק מתהליך בניית משחק.